keskiviikko 11. maaliskuuta 2015

Koh Tao

Koh Taon voi tiivistää yhteen sanaan, sukellus. Toki saarella on paljon muutakin tekemistä, mutta tuntuu, että joka ikinen länsimaalainen täällä on sukeltamassa. Me emme tällä kertaa ehtineet sukeltaa. Osaltaan asiaan vaikutti myös tämän matkan pieni budjetti. Kesällä olemme varmaankin tulossa takaisin Koh Taolle, jotta saisin tehtyä sukellukortin. Miksi Koh Tao? Siksi, että täällä on halvat hinnat ja saa opetusta suomeksi. Koh Taolla on toki myös huimaavat merenalaiset näköalat. Tästä saaresta olen aiemmin kuullut, että se olisi vielä hiukan vähemmän turistisoitunut kuin Samui tai Phangan. Silti täällä vaikuttaisi olevan ihan saman verran menoa ja meininkiä kuin naapurisaarillakin, toki hieman pienemmässä mittakaavassa. Myöskin high season vaikuttaa toki tilanteeseen. Hinnat ovat reilusti kovemmat kuin kaksi vuotta sitten Thaimaan viime reissullani. Virkistävä asia Taolla on, että täällä kukaan ei tule nykimään hihasta tai huutamaan korvaan ja yrittämään myymään jotain. Sekin tulee varmasti muuttumaan vuosien kuluessa.

Me olemme täällä ollessamme snorkailleet paljon, ja chillailleet sitäkin enemmän. Sunnuntaina kävimme aamulenkillä, jossa päädyimme yhdelle saaren näköalapaikoista. Sieltä muutamaa ylä- ja alamäkeä (ja hikipisaraa) myöhemmin selvisimme takaisin hotellille ja suoraan altaalle makoilemaan. Hetken kuluttua siirryimme rannalle, ja siellä oikeastaan meni koko loppupäivä. Kelit ovat olleet aivan uskomattomat. Joka päivä on vähintään +30 astetta ja aurinko paistaa. Ruoka on myöskin ollut erittäin hyvää kaikissa paikoissa, missä olemme käyneet syömässä. Maanantaina heräsimme ensimmäisen kerran taas seitsemältä, katsoimme molemmat toisiamme ja nyökkäsimme sisäisesti hyväksynnään merkeissä, suljimme silmämme ja heräsimme lopulta joskus yhden jälkeen päivällä. Tilanteen tajuttuamme suunnistimme kauhealla kiireellä vuokraamaan minulle snorkkeli-varusteet ja jatkoimme suoraan mereen. Siellä vierähtikin koko päivä. Illalla kävimme syömässä ja hetken kortin lätkimisen jälkeen nukahdimme suht. ajoissa. Eilen matkaseurueeseen liittyi mukaan Jesse, joka ei voinut olla aivan alusta asti mukana työn takia. Jessen laiva saapui satamaan puoli kolme. Me tietenkin olimme sooloilleet viidakossa koko aamupäivän ja myöhästyimme siitä noin 45 minuuttia. Aamulla siis lähdimme Mikun kanssa saaren toiselle puolelle tavoitteena löytää toinen näköalapaikka. Varusteisiin kuului muutama pullo vettä, sortsit ja ''flip flopit''.. Kahden tunnin kävelyn jälkeen tuli kyltti, joka kertoi matkaa olevan jäljellä vielä kaksi kilometriä. Asiaa ei missään nimessä parantanut se fakta, että olimme varmastikkin Koh Taon ainoat ihmiset, ketkä olivat kävellen liikkeellä. Skootterit huristelivat oikealta ja vasemmalta ohi. Siinä vaiheessa kun yksi lava-auto kyydissään apina, joka rentoutui lavalla ja hymyili meille omahyväisesti, jätimme leikin kesken. Kävelimme kaksi tuntia takaisin ja jatkoimme suoraan satamaan Jessen luokse.

Jesse saapui Koh taolle!

Tänään vuokrasimme kajakit heti aamusta ja suuntasimme Nang Yuanin saarelle Koh Taon viereen. Suunnitelmana oli meloa koko saaren ympäri. Ensimmäisen kymmenen minuutin ja muutaman sadan metrin jälkeen aloimme miettimään, että se idea ei varmastikkaan ihan selkeissä ajatuksissa tullut. Tyydyimme siis melomaan Nang Yuanille, jossa oli enemmän kuin tarpeeksi työtä. Snorklailimme saarella ja kävimme näköalapaikalla, jonka jälkeen oli uuvuttavan paluumatkan aika. Nang Yuan on todellakin paikka missä jokaisen Thaimaan matkalaisen kuuluisi käydä! Siellä on käytännössä kaksi saarta, joita yhdistää ohut hiekkakaistale. Siitä näkeekin usein kuvia, kun puhutaan Thaimaan hienoimmista maisemista. Selvisimme kuin selvisimmekin takaisin Saireen beachille, Taolle, jossa kävimme palauttamassa kajakit (olkapäät suhteellisen hellinä). Sen jälkeen siirryimme rannan toiseen päätyyn snorklailemaan. Auringon jo laskiessa palasimme lopulta omalle bungalowillemme, missä paljastui klassiset punaiset jäljet ihossa. Eihän me tietenkään voitu olla ulkomailla ilman, että olisimme polttaneet itseämme kertaakaan.

Nang Yuan

Huomenna on aika matkustaa aamulla Koh phanganille, jossa olisi tarkoitus mennä ainakin wipeouttiin, kierrellä saarta skootterillla ja osallistua Half Moon partyihin. Kirjoittelen siis sieltä lisää seuraavaksi!